Door recente schandaaltjes omtrent privacy verliest het grote Facebook qua gebruikersaantallen langzaam terrein aan Instagram. En dan vooral bij de jongere doelgroep. Ook steeds meer bedrijven krijgen dit in de gaten: waar Instagram lang een beetje genegeerd werd bij online campagnes, leggen veel grote spelers er nu juist de focus op. En dat komt met name door één belangrijke tool: Instagram Stories. Hieronder geef ik een paar redenen waarom het voor bijna elk bedrijf verstandig is om in Instagram Stories te duiken.

 

1. De grootste

Binnen no-time verpulverde Instagram Stories de gebruikersaantallen van grote concurrent Snapchat. Waar Snapchat in februari van dit jaar 187 miljoen dagelijkse gebruikers had, heeft Instagram Stories er in de twee jaar dat het bestaat al meer dan 300 miljoen! Dat is 60% van de 500 miljoen mensen die dagelijks op Instagram zitten.

2. De jongste

Voor steeds meer jongeren is Instagram de ‘go-to’ social media. Hun ouders zitten op Facebook, Twitter is voor zeurende mensen, Snapchat werkt niet handig en Vero bleek vooral uit op je gegevens. Op Instagram volg je eenvoudig zowel vrienden, internationale sterren als populaire merken op een relaxte, ongedwongen manier. Advertenties op Instagram Stories springen hier handig op in en verstoren die beleving nauwelijks. Kortom: de perfecte omgeving om jongeren kennis te laten maken met een merk.

3. De goedkoopste

De CPM van Instagram Stories is opvallend laag. CPM, Cost Per Mille, staat voor de hoeveelheid geld die je betaald voor duizend impressies. Gemiddeld schommelt de CPM voor een online campagne tussen de €4,- en €6,-. Maar op Instagram Stories zien we CPM’s van minder dan €1,- tot maximaal €2,-. Je krijgt dus simpelweg meer waar voor je geld.

4. De overtuigendste

Een groot nadeel van advertenties op social media, is de vluchtigheid waarmee het publiek ze ziet. Naast een advertentie op Facebook staan ook de berichten en foto’s van vrienden. Bij Instagram Stories bestaat die afleiding niet: daar vult een advertentie voor een paar seconden het hele scherm. Niet alleen kan de kijker niet meer om de advertentie heen, maar omdat de hij schermvullend is maakt de advertentie ook nog eens veel meer impact en blijft hij langer hangen.

5. De makkelijkste

Het doorlinken van een advertentie naar een site was nog nooit zo makkelijk als bij Instagram Stories. Het is een kwestie van beneden naar boven swipen en je komt meteen op de pagina met het product of dienst waarin je geïnteresseerd bent. Hierdoor is de CTR (Click Through Rate) veel hoger dan op Facebook en ‘gewone’ Instagram advertenties.

Wil jij ook een effectieve campagne op Instagram Stories of een ander online platform? Stuur dan een mailtje naar info@saleskracht.nl